9 ud af 10 københavnere ønsker sporvogne
02.06.07
Københavnerne ønsker sporvogne tilbage, men et flertal af politikere
har ensidigt valgt "mere metro", selv om det længe har været fagligt
dokumenteret at det ikke løser byens trafikproblemer alene.
9 ud af 10 sagde JA til at få sporvogne i København
Københavns Radio spurgte den 23.05.07 lytterne, om vi skal have sporvognene tilbage.
De lyttere, der deltog i P4 Morgens SMS-afstemning, var i hvert ikke i tvivl.
Skal vi have sporvognene tilbage? lød spørgsmålet. JA, sagde 90 procent
- flere end 600 deltog i afstemningen, skriver DR P4 Morgen.
Politikerne er helt ude af trit med københavnernes ønsker
Fredag d. 01.06.07 meddelte Transport- og energiministeriet at Cityringen netop er
blevet vedtaget med et bredt flertal i Folketinget:
"Cityringen er vurderet til at koste ca. 15 mia. kr. i 2005-priser og forventes at
kunne stå færdig om ca. 11 år.
Foreløbig forventes der knap 240.000 passagerer på Cityringen på en
hverdag, således at Metroen dagligt samlet vil befordre knap 460.000 passagerer",
skriver ministeriet i en nyhedsmail.
Trafikstyrelsen rygklapper ministeriet
Trafikstyrelsens nye rapport om "Vedligeholdelse og udbygning af det danske skinnenet",
der kom en uge tidligere, anbefaler heller ikke etablering af letbaner i Storkøbenhavn.
Uden at der er udarbejdet en kollektiv trafikplan for Hovedstaden foreslår man ensidigt
"mere metro". Ikke alene til Brønshøj, Nordhavn og Sydhavnen, men også en cityring
nummer 2.
Det betyder nye metroinvesteringer (ud over den vedtagne metrocityring 1)
til et samlet beløb på ca. 43 mia. kr. Investeringer der stadig kun vil gavne
begrænsede områder af København og tidligst om 20 år.
Gældsætning af København på ca. 35 mia.kr
Trafikforskere påpeger, at budgettet i sådanne tunnelprojekter i gennemsnit
bliver overskredet med 40%. De foreslåede projekter kommer måske således
op på næsten 60 mia.kr. over en 30-årig periode. Med den sædvanlige
lokalfinansiering for byens metroprojekter på 60% betyder det, at København
vil få en ekstra gældsætning på ca. 35 mia.kr.
Med de nuværende metroerfaringer vil denne store investering kun flytte de kollektive
buspassagerer under jorden, uden at kunne tiltrække bilisterne, og den vil dermed ikke
løse fremtidens store trafik- og miljøproblemer. Allerede om 10 år vil
der være 85.000 nye pendlere, der skal ind og ud af byen om dagen, og det er forhold
som metroplanerne ikke vil kunne løse.
Letbaner sammenlignet med Københavns metro:
|