Klimatopmøde i bilernes by
Nørrebrogade i København
03.04.07
Berlingske Tidende bragte d. 01.04.07 Letbaner.DK's artikel med overskriften
"Klimatopmøde i Københavns bilos". Vi bringer den her.
Når deltagerne i klimatopmødet i 2009 kommer til København, vil
de opleve, at værtsbyen er bilernes by, hvor man ikke har været i stand
til at begrænse biltrafikken og dermed byen store luft- og støjforurening.
Der er nok ikke tvivl om, at der på mødet vil blive sat fokus på
bilernes forurening i de store byer, som allerede nu er en af verdens store
miljøsyndere.
EU hvidbog
Allerede i 2001 udgav EU-kommissionen en hvidbog "Den europæiske transportpolitik
frem til år 2010", hvor man gør opmærksom på de nødvendige
løsninger, der kan gøre den kollektive trafik til et alternativ til bilen.
Der gøres specielt opmærksom på letbaner (Light Rail-transport),
som kører uafhængigt af andre trafikanter i eget vejareal, og hvidbogen
angiver, at det både er et økonomisk og populært transportmiddel,
ikke mindst blandt bilejerne, fordi de oplever at blive befordret hurtigt og præcist
ind og ud af byerne uden parkeringsproblemer.
Franske løsninger
De franske deltagere på topmødet vil kunne fortælle, om deres gode
erfaringer med at begrænse biltrafikken. Som EU-kommissionens hvidbog foreslår,
har man nemlig styrket den kollektive trafik i foreløbig 13 franske byer med
letbaner. Her har man konstateret, at det er den kollektive bytrafikform, der
tiltrækker flest bilister, og det er ikke usædvanligt, at biltrafikken i
kvarterer med nye letbaner falder med mere end 20%.
Hovedgaden i Strasbourg, foto: Helge Bay
Allerede i begyndelsen af 1990 gik flere borgmestre i Frankrig til valg på, at
de ville bygge letbaner, bl.a. borgmesteren i Strasbourg, en by på ca. 425.000
indbyggere. Han vandt valget, og dermed var vejen åbnet for etablering af letbaner
i byen. Busser omlagdes, så de stort set ikke kører i centrum. Væk
er larm og udstødning fra utallige busser, og i stedet for glider de forureningsfri
letbanevogne lydløst gennem gaderne.
Før den første letbanelinie åbnede i 1991 havde trafikselskabet i
Strasbourg et passagertal på 42 mio. årligt. Med to nye letbanelinier i 2004
på 30 km. kvitterede indbyggerne for forbedringerne med et årligt passagertal
på 86 mio., hvoraf 46 mio. kørte med letbane. Det har givet et tilsvarende
fald i antallet af bilister, og byen bærer nu præg af det store fald i støj-
og luftforureningen, med et miljøvenligt City til gavn for beboernes livskvalitet
og byens forretningsliv. Og flere nye strækninger er planlagt til ca. 220 mio. kr.
pr. km. inkl. rullende materiel.
Antallet af pendlere stiger - hvad gøres der?
Om forholdene hos klimatopmødets værter i København, kan man fortælle,
at man har styrket den kollektive trafik i form af metro til 18 mia.kr., uden at antallet af
biler i byen er faldet væsentligt. Beregninger viser, at en ny metroinvestering i en
cityring til mindst 1 mia.kr. pr. km. kun vil få biltrafikken til at falde med 0,9%
i området, når den er færdigbygget om 10-12 år. For at begrænse
biltrafikken i City og i brokvartererne har man valgt at forhøjet
P-afgiften, uden at give bilisterne et alternativt og attraktivt, kollektivt trafiktilbud.
Antallet af pendlere vil, iflg. Strukturkommissionen, stige med 85.000 daglige rejsende,
der skal ind og ud af København inden Metrocityringen bliver færdigbygget - et
forhold som Metrocityringen ikke kan løse alene uden attraktive fødelinier.
Man kan så håbe på, at Infrastrukturkommissionen vil følge
trafikforskerne i deres anbefaling af at etablere fødelinier i form af letbaner
til byens metrosystem, og derigennem opbygge et kollektivt trafiknet, der vil være
attraktivt for bilisterne og til gavn for livskvaliteten i byen.
/Morten Engelbrecht
Relaterede nyheder:
|