24.02.07
Staten mener, at letbaner er en kommunal opgave, men de vil ikke kunne løfte
finansieringsbyrden alene, skriver Johannes Sloth på
Altinget.dk.
ALTINGETS debatindlæg d. 20.02.07 af Adm. Direktør i Movia -
Trafikselskabet for Østdanmark, Johannes Sloth:
Staten skal være kraft og penge bag letbane
Den sidste københavnske sporvogn blev taget ud af drift i 1972, men skal
sporvognen eller letbanen, som den hedder i dagens sprogbrug, have en renæssance
i storbytrafikken? Spørgsmålet har været stillet fra tid til anden,
og meningerne er delte - i hvert fald her til lands.
Letbaner er en succes
Europæiske erfaringer med nye letbaner besvarer
spørgsmålet med et "ja".
Der er åbnet letbaner i mange byer i Frankrig: Lyon, Grenoble, Montpellier,
Strasbourg og Paris. Tilsvarende i Tyskland og i England, bl.a. Manchester og London.
I Oslo og Helsinki overlevede sporvognene, og den er genindført i Stockholm.
Overalt har letbaneprojekterne været en stor succes. Passagertallene er
øget markant, den kollektive trafiks image er forbedret og sidst, men ikke
mindst, er de tilgrænsende byområder blomstret op. Det er interessante
erfaringer; såvel de trafikpolitiske som de byudviklingsmæssige
perspektiver er entydigt positive.
Hvor i hovedstadsområdet kunne en letbane komme på tale?
Det forslag, der har været længst fremme, er i Ring 3- korridoren
fra Lyngby til Glostrup med mulighed for forlængelse både mod nord
og syd. Projektet blev første gang lanceret i 1997 - 1999 i det
såkaldte Basisnetprojekt; et samarbejde mellem HT og Trafikministeriet.
Det er efterfølgende beskrevet og beregnet mere detaljeret af såvel
Trafikministeriet (2000) som HUR, Københavns Amt og Trafikministeriet (2001).
Senest indgik forbindelsen som ét ud af tre topprioriterede anlæg i
HURs Trafikplan 2003.
Nye kvaliteter til Vestegnen
Korridoren har mange kvaliteter. Kollektiv trafik på tværs af fingrene
er ikke banebetjent i dag. Derfor er den kollektive trafiks markedsandel beskedne
4% med faldende tendens. Trafikken på tværs er stærkt stigende, og
den igangværende udbygning af M3 kan ikke løse de trafikale udfordringer
alene. Endvidere har strækningen god plads det meste af vejen, og en letbane
vil med sikkerhed revitalisere tilgrænsende erhvervs- og boligområder.
Projektet rummer store perspektiver for at tilføre ikke mindst Vestegnen
nye kvaliteter. Der er ikke tvivl om, at det er en samfundsmæssig endog meget
sund investering.
Så er det vel bare om at komme i gang?
En så oplagt god ide skal selvfølgelig straks realiseres. Ja, men af
hvem? Her støder projektet på de første skær. Regeringen
mener, at det er en kommunal opgave, men som kommunernes økonomi ser ud, er
det usandsynligt, at de vil kunne løfte finansieringsbyrden alene.
Anlægsomkostningerne i den billigste variant er estimeret til 2,7 mia. kr.
(2003-priser), og de årlige driftsudgifter vil andrage godt 100 mio. kr.
Hvis der vælges tunnelløsninger på dele af strækningen
vil anlægsomkostningerne overstige 5 mia. kr.
Projektets gevinster vil i første omgang tilfalde grundejerne langs Ring 3,
og kan altså ikke som i Ørestaden inddrives og kapitaliseres. På
sigt vil kommunernes økonomi få gavn af den byudvikling, der
følger i kølvandet på letbanen, men det er indtil da fugle
på taget.
Staten vil igennem projektet få et bidrag til løsningen af
trængselsproblemerne på tværs i regionen og M3-udvidelsen vil
blive betragteligt levetidsforlænget. Men den kvalitet kan tilsyneladende
heller ikke kapitaliseres og bidrage til finansieringen. Staten synes, det er et
spændende projekt, men at det er en lokal/regional opgave.
Konsekvensen er, at projektet ikke bliver til noget
Det er en skam, men nok desværre en risiko.
Hvordan gør man i alle de byer, der omtales i indledningen? Kan vi ikke
bruge deres finansieringsmodel? Jo, men her er staten i alle tilfælde inde
med en væsentlig del af anlægsomkostningerne. Der skal både kraft
og penge til at drive et sådant projekt igennem. De "muskler" kan ikke
mobiliseres på lokalt plan alene.
Projektet er kernesundt. Det er der udbredt enighed om, så alene af den grund
må det ikke strande i ingenmandsland. Mobiliteten på tværs i
regionen skal forbedres, og letbanen er en vigtig og rigtig del af løsningen.
Lad os nu komme i gang.
/Johannes Sloth, kilde: Altinget.dk
Relaterede nyheder:
|