Letbaner.DK
 
Lys over metroøkonomi
Nyhed 00265  

Lys over metroøkonomi

Metrovogn på Københavns metro, Vestamager. Foto: Helge Bay
Metrovogn på Københavns metro, Vestamager

25.10.07
Debatindlæg fra læser giver dokumenteret forklaring på metroens pludselige overskud.

Det er nok almindeligt kendt at Københavns metro trækker med en enorm gæld, der ikke har udsigt til bliver tilbagebetalt inden de nuværende tog er slidt op.

Flere har derfor sikkert undret sig over de seneste meldinger om Ørestadsselskabets overskud på metroens første regnskaber for 2007. Næste alle aviser har citeret metroens pressemeddelelser tilsyneladende uden at interessere sig for regnskabstallene.

Læser har analyseret Københavns Metro's økonomi

Niels G. Petersen har sat sig ind i regnskabet og han sætter spørgsmålstegn ved indtægtsgrundlaget.

I sit læserbrev opsummerer han en tilsyneladende tendens til at fortie væsentlige informationer om et pænt indpakkede tilskud. Han dokumenterer resultatets årsager, der IKKE har noget med en stigning i passagertallet at gøre. (Læs næste artikel)

Letbaner kan også hjælpe på metroøkonomi

Samfundsøkonomisk fornuftige letbaner ind til metroen, vil kunne hjælpe på metroen passagertal og dermed gældsafvikling.

Letbaner har samme kapacitet som metro, men kan bygges til en fjerdedel af prisen på den halve tid.

Letbaner vil kunne øge passagertallet på hele Københavns kollektive trafiknet væsentligt. Et tættere kollektivt trafiknet på skinner vil, ligesom i udlandet, være langt mere attraktivt for mange nye passagerer.

En sådan tilgang af passagerer vil kunne give metroen en tiltrængt saltvandsindsprøjtning til gældafvikling og nye længere tog, når de nuværende ikke længere slår til.

Forventet årligt passagertal i metroen (millioner)

År20042005200620072008
Oprindelig prognose6161616173
Ny prognose 20034450565967
Ny prognose 20043644505667
Faktisk passagertal34 363738*  
* = skøn ud fra halvårsregnskab
Kilde: Berlingske Tidende 21.06.07

Optimismen har været enorm

"De optimistiske passagerprognoser om millioner og atter millioner af passagerer i metroen er tidligere svigtet.
Nu er det sket igen, viser dokumenter Berlingske Business har fået via aktindsigt.
Det fremgår af den seneste beregning fra konsulentfirmaet Tetraplan til Transportministeriet, at der vil være mellem 15 og 23 procent færre passagerer i 2015. Nu skal perioden for 2008 og frem undersøges til bunds", skrev Berlingske Tidende d. 21.06.07.

/HB


Debatindlæg og relaterede nyheder:

Metroøkonomi prydes med lånte fjer

DEBATINDLÆG af Niels G. Petersen,
2800 Lyngby.
 

Metrocityringen er vedtaget, men..

Vedtagelsen af metrocityringen samt ny rapport har givet mange interessante reaktioner hos forskere og politikere. (08.06.07)

Misinformation om metroen

Berlingske Tidende skriver at "Metroen i København har givet den kollektive trafik en passagerfremgang på 20%"
Det er KUN 1%!
(26.09.06)
Gå til menuen i toppen

Til top

Læs mere fra menuen øverst til venstre.
   
 

"Samfundsøkonomisk fornuftige letbaner ind til metroen, vil kunne hjælpe på metroen passagertal og dermed gældsafvikling.

Letbaner har samme kapacitet som metro, men kan bygges til en fjerdedel af prisen på den halve tid."

 
 

Læs mere her:

Metroen giver overskud.
(JP d. 22.08.07)
Overskud i metroen.
(Pressemeddelelse
d. 22.08.07)
Oprydning i metroen.
(Berlingske 22.06.07)
Metroen taber milliarder i værdi.
(Berlingske 21.06.07)
En meget stor bygning til meget få passagerer
(Berlingske 21.06.07)
Udsigt til overskud for Metroen.
(JP d. 23.05.07)
Metroen giver nu overskud.
(Pressemeddelelse
d. 23.05.07)
København skal være en Metro-metropol.
(Berlingske 18.09.06)
Metro-nyt misinformerer
(JP d. 08.07.04)
Skulle vi hellere have været en sporvogn?
(Metro-Nyt 16.06.04)
Fra letbane til Metro
(Metro-Nyt 18.05.04)


 
Copyright © Letbaner.DK
Forbehold