Lys over metroøkonomi
Metrovogn på Københavns metro, Vestamager
25.10.07
Debatindlæg fra læser giver dokumenteret forklaring på metroens pludselige overskud.
Det er nok almindeligt kendt at Københavns metro trækker med en enorm gæld, der
ikke har udsigt til bliver tilbagebetalt inden de nuværende tog er slidt op.
Flere har derfor sikkert undret sig over de seneste meldinger om Ørestadsselskabets
overskud på metroens første regnskaber for 2007. Næste alle aviser har
citeret metroens pressemeddelelser tilsyneladende uden at interessere sig for regnskabstallene.
Læser har analyseret Københavns Metro's økonomi
Niels G. Petersen har sat sig ind i regnskabet og han sætter
spørgsmålstegn ved indtægtsgrundlaget.
I sit læserbrev opsummerer han en tilsyneladende tendens
til at fortie væsentlige informationer om et pænt indpakkede tilskud. Han dokumenterer
resultatets årsager, der IKKE har noget med en stigning i passagertallet at gøre.
(Læs næste artikel)
Letbaner kan også hjælpe på metroøkonomi
Samfundsøkonomisk fornuftige letbaner ind til metroen, vil kunne
hjælpe på metroen passagertal og dermed gældsafvikling.
Letbaner har samme kapacitet som metro, men kan bygges til en fjerdedel af
prisen på den halve tid.
Letbaner vil kunne øge passagertallet på hele Københavns
kollektive trafiknet væsentligt. Et tættere kollektivt trafiknet på
skinner vil, ligesom i udlandet, være langt mere attraktivt for mange nye passagerer.
En sådan tilgang af passagerer vil kunne give metroen en tiltrængt
saltvandsindsprøjtning til gældafvikling og nye længere tog,
når de nuværende ikke længere slår til.
Forventet årligt passagertal i metroen (millioner)
|