Letbanen visualiseret på Søndre Ringvej i Vallensbæk.
Foto: Hovedstadens Letbane
Hovedstadens Letbane banker nu på
16.01.18
Revisionsfirmaet EY har gennemført et endeligt kvalitetstjek af projektets risici og reserver, og vinderne af otte kontrakter er udpeget.
Den 26. februar skal ejerne, staten, regionen og de samlede kommuner, godkende projektet endeligt.
”Vi afventer nu ejernes beslutning, men Hovedstadens Letbane kommer til at give et gevaldigt løft til såvel fremkommeligheden som investeringslysten langs hele Ring 3. Jeg er sikker på, at når letbanen står færdig, vil rigtig mange sige; ”Hvorfor fik vi ikke bygget den letbane for længe siden?”. Den bliver en stor gevinst for Storkøbenhavn og de mange omegnskommuner,” siger Birgitte Brinch Madsen, bestyrelsesformand i Hovedstadens Letbane.
Ikke behov for flere tilskud
Udbudsprocessen er nu afsluttet, og resultatet holder sig inden for det afsatte budget. Projektet er fordyret på enkelte af anlægskontrakterne, men dette modsvares af besparelser på finansieringsomkostningerne. Der vil fortsat være en reserve på 30 pct. af basisoverslaget – altså et pænt stykke over de 10-20 procent, som EY anbefaler i deres gennemgang af risikoregister og reserver.
”Vi har haft en meget konstruktiv dialog med tilbudsgiverne, og vi har opnået fornuftige priser. Vores udbudsstrategi om at udbyde strækningen i en række mindre pakker har bevirket, at flere selskaber har haft lyst og mulighed for at være med, og vi ser frem til den videre proces,” fastslår Henrik Plougmann Olsen, administrerende direktør i Hovedstadens Letbane.
Sjællands første letbane er klar til at blive anlagt
- Allerede her i 2018 går arbejdet med at anlægge letbanen i gang. Hvis vel at mærke de tre ejere - staten, regionen og kommunerne d. 26. februar giver projektet endeligt grønt lys. Lige så snart det grønne lys er givet, kan forberedelserne til det omfattende anlægsarbejde gå i gang, skriver Det grønne område d. 12.01.18.
Mange danske selskaber blandt vinderne
Det bliver tre danske selskaber, som kommer til at stå for selve anlægsarbejdet. Den 28 kilometer lange strækning er inddelt i fem anlægskontrakter (ombygning af veje, broer m.v.), en kontrakt på leverance af tog og jernbaneinfrastruktur, mens der er en kontrakt på opførelsen af kontrol- og vedligeholdelsescentret samt en drifts- og vedligeholdelseskontrakt på Hovedstadens Letbane. Herunder ses vinderne:
|