S-tog vil ikke kunne dække lokaltrafikken
Fordelene ved S-togsforslaget begrænser sig til de få, der rejser ud over
endestationerne. Kun de vil opnå enkelte minutters kortere rejsetid, hvilket skal
ses i forhold til at letbanen er 18 minutter hurtigere end de nuværende busser.
Tophastigheden har ingen betydning som ellers fremført.
Letbanen giver en tidsmæssig gevinst ved sin høje acceleration og bremseevne,
samt de korte gangafstande til standsningssteder.
Hvis S-baneforslaget bliver realiseret mener vi, at samfundet har tabt et kæmpe
samfundsøkonomisk og miljømæssigt potentiale.
DSB og BDK har mange uløste opgaver
Det er meget svært at se udspillet som andet end et markedspolitisk 'spil'. Også
fordi hverken DSB eller Banedanmark har offentliggjort forslaget på deres hjemmesider.
DSB og Banedanmark hænger åbenbart stadig ved gamle dogmer om den tunge
jernbanedrifts dyder. De varetager derfor ikke de reelle behov i det moderne samfund med et
stigende behov for mobilitet med let tilgængelige, komfortable og miljøvenlige
trafikmidler på skinner, der skal kunne etableres hurtigt og fleksibelt.
De har begge mange uløste opgaver, som de hellere burde bruge energien
på at få løst, så som IC4 tog, dårlig regularitet,
overtagelse af Øresundstrafikken samt spor og signalanlæg.
Trafikstyrelsen
Statens planlægningsmyndighed Trafikstyrelsen, vurderer at der findes et
tilstrækkeligt passagergrundlag for en jernbaneforbindelse.
En letbane kan også klare dette passagergrundlag, - endog til flere rejsendes
tilfredshed end S-tog kan - og samtidig er det den eneste løsning, der kan blive
både samfundsøkonomisk rentabel og hurtigt give store miljøgevinster.
Et skridt tilbage
Formanden for Region Hovedstaden, Vibeke Storm Rasmussen (A), har i mange år
arbejdet for at forsyne passagererne med en sporvognslignende forbindelse mellem bl.a.
Lundtofte og Ishøj. Hendes kommentar i distriktsbladet 'det grønne
område' til en ny undersøgelse i 11. time lyder:
"Det fører ikke til noget. Vi har brug for et letbanesystem som supplement til
den øvrige kollektive trafik. Selvfølgelig vil vi gerne have en flot
Metro eller S-tog langs Ring 3, men det er dybt urealistisk at forsøge at svinge
sig op med så dyre projekter. Min frygt er, at så sker der slet ikke noget."
Ifølge Vibeke Storm Rasmussen arbejder kommunerne langs strækningen sammen om
at udarbejde et beslutningsgrundlag, så projekt Letbane bliver virkeliggjort så
hurtigt som muligt.
/HB
Relaterede nyheder:
|