Amtsborgmester Vibeke Storm Rasmussen
Stjerneskud over Vestegnen
10.01.07
"Nu skal vi have den letbane" siger regionsformand Vibeke Storm Rasmussen,
Region Hovedstaden, i distriktsbladet Vestegnens nytårsudgave.
Vestegnen, der har 175.000 læsere i Storkøbenhavn, kigger ind
i 2007 med såkaldte stjernekasterartikler, hvor egnes politikere og
meningsdannere giver et bud på fremtiden.
Her kom Letbaner.DK også til orde.
Redaktionen glæder sig
"Vi glæder os afsindigt til at dække Vestegnens udvikling i 2007" skriver
ansvarshavende redaktør Jakob Fälling bl.a. og fortsætter:
"Til at skrive om en trafikminister, der endelig får øje på
trafikkaos'et vest for København.
Til at skrive om en letbaneløsning, egnen har ventet alt for længe
på. Om byer, der udvikler sig, støj, der forsvinder og lokale
beboere, der når helt op til stjernerne".
Den nye Regionsformand udtaler
Vibeke Storm Rasmussen udtaler bl.a. i artiklen Et hårdt og
spændende 2007: "Det kan ikke være rigtigt, at det skal
være nærmest umuligt for os på
Vestegnen at komme hurtigt rundt i byen. At en familie er nødt til at have
flere biler for at komme på arbejde - hvem har råd til det? Derfor
skal vi have en letbane hurtigst muligt, og derfor vil jeg i det nye år
fortsat presse på for at få sat skub i at realisere planerne om
en letbane løbende fra lokalbanerne i nord over Lyngby/Glostrup
og Ishøj/Brøndby".
En letbane langs Ring 3
Trafikgruppen Letbaner.DK deltog med følgende bidrag:
Når man ser et stjerneskud, må man ønske - og
på Vestegnen er der et udbredt ønske
om at få en letbane langs Ring 3. Mellem 70-80% af borgerne i
Københavns Amt ønsker denne bane mellem Lundtofte og Glostrup
med mulighed for forlængelse til Ishøj og Brøndby
Strand, og de vil bruge den.
Derfor bør 2007 være året, hvor Folketinget, det nye
trafikselskab og den kommende Region Hovedstaden, går ind og støtter
dette projekt aktivt. Letbaner er ikke mere et ukendt fænomen i Folketinget,
der netop har støttet Århus' letbaneplaner.
Trafikprognoserne viser, at en af de største stigninger i vejtrafikken i
løbet af de næste 15 år vil ske på tværs af
København. Selvom Motorring 3 i disse år får udvidet
vejkapaciteten med 50%, peger trafikforskerne på, at denne nye kapacitet
vil være opbrugt i løbet af få år, når projektet
er færdigbygget.
Derfor haster det med at få vedtaget løsninger, der yderligere
kan øge vejkapaciteten i området, uden at støj- og
luftforureningen stiger. En sådan løsning er en letbane langs
Ring 3, som vil have en kapacitet, der svarer til 6 bilbaner i hver retning.
Det vil f.eks. betyde, at de mange ansatte og patienter til Amtssygehusene
i Glostrup og Herlev vil få nedsat deres rejsetid, fordi letbanen vil
være en hurtig forbindelse til fire-fem S-togsstrækninger ind og
ud af byen.
Rejsetiden med kollektiv trafik langs Ring 3 vil blive forkortet med ca. 30%
i forhold til de nuværende busser, da letbanen skal køre i eget
areal. Undersøgelser viser, at det vil få ca. 9.000 bilister om
dagen til at vælge den kollektive trafik.
Udenlandske erfaringer viser desuden, at der vil ske en byudvikling langs den
nye letbanestrækning. Der vil dukke nye boligområder op, og det vil
igen blive attraktivt at investere i nye arbejdspladser for de mange virksomheder
i området, fordi gode trafikforbindelser vil tiltrække arbejdskraften.
Med dette stjerneskud ønsker trafikgruppen Letbaner.DK derfor, at
politikerne i 2007 vedtager, at der skal bygges en letbane langs Ring 3, som vil
øge livskvaliteten for alle der bor eller arbejder i området.
/ME
Relaterede nyheder:
|