|
|||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
|
Athens letbane fylder ét år
23.07.05 Den første etape, der bestod af tre linier på ialt 26 km, åbnede således i tide til de Olympiske lege i august 2004 og kostede 380 mio. euro, skriver græske nyhedsmedier. (I danske kroner er det 2,8 mia. eller 108 mill. kr. pr. km). Efter visse indkøringsproblemer med børnesygedomme i det nye avancerede system, samt en del uheld indtil folk vænnede sig til den nye bane i bybilledet, kører banen nu som den skal, idet uheldene er taget af. I forhold til sidste sommer er det daglige passagertal steget fra 35.000 til 48.300. Stigningen skyldes især to tiltag. Dels at man har gennemført kampagner for at tiltrække strandgæster, dels at man kører i døgndrift i weekenden, til glæde for de unge, der skal i byen. Passagertallet skal ses i lyset af, at det var forventet at 80.000 passagerer dagligt ville bruge forbindelsen. Det lavere passagertal får også betydning for årets resultat, der forventes at blive et minus på 11 mio. euro (82 mio. kr.) i 2005. At passagertallet er under det forventede skyldes måske indkørings-problemerne, der kunne være undgået ved at købe allerede kendt og afprøvet teknologi. Letbanen forventes dog at give overskud, når passagertallene stiger i forbindelse med den planlagte udvidelse til Piræus, der åbner i 2008. Athens borgere skal dog ikke vente så længe på næste udvidelse af nettet, der åbner allerede i 2006. /LK
Kilder:
Kathimerini: More passengers put tram back on track (20.07.05):
Light Rail Transit Association (20.07.04): |
||||||||||||||||||
|